slider33

מי ישמור על הטמפרטורה בחממת העסק המשפחתי

כוחה של משפחה נמדד במידת היכולת שלה לאהוב ללא תנאי, להכיל כל פרט כפי שהוא, ולספק מרחב ממוזג ובטוח למעידות ושגיאות.

כל אלה נכונים בעיקר כאשר מדובר ביחסים של בני המשפחה עם הסביבה, משפחה מסוגלת לפעול "כקומנדו" כאשר היא מתבקשת להגן על כל פרט בתוכה כאשר מדובר בשגיאה, טעות או עוול הנגרמים לה על ידי גורמי חוץ, שמירה על ה-  being מהווה ווסת משוכלל, במצב כזה המשפחה שומרת על טמפרטורות נוחות מבלי לתת לקור או לחום החיצוניים לחדור אליה.


ומה קורה כאשר המשפחה היא במקרה גם בעלת עסק

משפחה בעלת עסק עלולה לעבור בקלות בין טמפרטורות חמות – יחסים קרובים, תקשורת פתוחה, שיתוף פעולה, פרגון הדדי ומתן לגיטימציה לפעולות פנים-חוץ, מה שמניב חוויות של "ביחדנס" ,שמחה, אחדות , סיפוק וגאוות יחידה ומשפיע ישירות על מוטיבציה להשקיע בעסק את "הנשמה".

לבין טמפרטורות קרות - יחסים לוקים בחוסר תקשורת, עוינות, התעלמות עד פגיעות הדדיות, מה שמניב חוויות של ניכור, חוסר וודאות וחוסר אמון המשפיעים במישרין בכיוון של חוסר מוטיבציה להשקיע בעסק עד עזיבה רק כדי להציל את הנשמה.

קיים הבדל משמעותי בין משפחה "רגילה" (הגדרה למשפחה שאיננה בעלת עסק) בה לכל פרט יש ייחוד מקצועי או תעסוקתי שונה, לבין משפחה בעלת עסק שחלק מן הפרטים שבה {ולפעמים כולם} עובדים, מנהלים, מנוהלים בעסק בבעלות משפחתית.

ההבדל נעוץ במטרת קיומה של המשפחה, במשפחה רגילה עצם קיומה לעולם יהיה מטרת-על מובנת מאליה. כאשר במשפחה בעלת עסק תחושת המובן מאליו ועצם הקיום תלויה גם בהישרדות העסקית-כלכלית.

משפחה "רגילה" יכולה לנהל את עצמה כמערכת פתוחה בקלות יחסית כאשר התקשורת זורמת באופן קבוע ללא מידור מחמיר וחשוב לא פחות גם המוכנות של המשפחה לקיים אינטראקציה עם הסביבה או הקהילה במקרים בהם יש צורך בעזרה חיצונית.

משפחה בעלת עסק מתקשה להתנהל כמערכת פתוחה ומטיבה ונוטה לתפקד כמערכת סגורה המאופיינת בתקשורת ממודרת { מידע והחלטות המתקבלות אצל מעטים} ובעיקר הסתרת קונפליקטים ובעיות מפני החוץ "לא מכבסים בחוץ". מה ששומר אולי על התדמית של העסק אך חוסם את המשפחה מקבלת תמיכה מגורמים חיצוניים.



סצנה מחיי עסק משפחתי

משפחות בעלות עסקים נוטות לפעמים להתמודד עם תנודות רגשיות עזות {טמפ' קיצוניות} באמצעות השתקה והדחקה של רגשות, במקרים לא מעטים בתקופות של אי-הסכמה ניתן להיכנס למשרדי החברה ולחתוך את האוויר הקר עם סכין, כמו על פי הסכמה כולם מורידים את מתג התקשורת ומורידים את רמתה להעברת אינפורמציה בסיסית. 

הכרתי לא מעט חברות/עסקים פרטיים שלא מוכנים להודות בחשיבות הוויסות הרגשי כאסטרטגיה פנים אירגונית הכרחית להמשכיות קיום החברה/העסק. הכרה בחשיבות הוויסות מרתיעה אותן כי היא נוטלת מהן את הפנטזיה "אנחנו בסדר, אין צורך להתרגש, אין כלום ולא יהיה כלום.." 

הכחשת הצורך בוויסות טמפרטורת הרגשות בתוך משפחה בעלת עסק מתאפיינת בדרך כלל בתרבות ניהולית בסגנון, שב ונוח (שב ואל תעשה) בעיקר כאשר מדובר בעמידה מול קונפליקטים בין-אישיים, המאפיין הכי בולט יהיה פאסיביות ואי נקיטת עמדה מה שלא מאפשר לקיים עסק בתרבות של "אוהבים ועובדים". מה עומד מאחורי אותה פאסיביות ואדישות לכאורה?

חשש לגעת בנקודות רגישות הקשורות למאפייני אישיות או לאי הסכמות בעלות היסטוריה ארוכה כאלה הנתפסות כמוקד "שריפה" וחוסר שליטה, מחשבה המובילה באופן פרדוקסלי להתגשמות הנבואה המפחידה ומכאן התגובה הניהולית תתמקד בכיבוי שריפות שלא היו קורות אם מישהו היה מונע אותן מראש.



אחד מאתנו משמש כשומר החממה

תפקידים יוצאי דופן, {כאלה שאינם קשורים לחלק המקצועי בעסק}, מתבצעים על-ידי אנשים יוצאי דופן מתוך המשפחה, כל מה שצריך זו הסכמה והרתמות של כל המעורבים לבצע תהליך נטול אינטרסים ואגו ולמנות פרט אחד שיתריע על מצב התחממות קיצוני, מישהו שיצעק "המלך עירום" מבלי להיחשב לטרחן או היסטרי. הכול בתנאי שקיימת הסכמה כללית על הקמת המנגנון מתוך הבנה כי לפונקציה החדשה יהיה מספיק כוח ערכי ותפקודי לנרמל טמפרטורות רגשיות.

חפשו אצלכם את האדם יוצא הדופן שיכול להביט על המצב בשני רבדים: המשפחתי והעסקי מבלי לאבד את החוט המקשר ביניהם.



צוות אד-הוק גם זו אסטרטגיה

הקמת צוות אד-הוק {שניים הם צוות} לאיתור המוקד שהוביל לחימום או קירור יתר של חממת העסק המשפחתי, צוות קבוע שפועל ביזום פגישת הבהרה והעלאת אפשרויות לפתרונות. 

צוותים כאלה מקובלים ולא רק בארגונים גדולים, מניסיון עם כמה חברות משפחתיות, לצוות שנקרא לטפל בו במקום בעניין מסוים יש כוח מעצם היותו פונקציה ברורה ומוסכמת מראש.

באחת החברות המשפחתיות שהכרתי הוקם צוות אד הוק קבוע שהצליח לדבריהם "למגר קונפליקטים בעודם קטנים".

עיצוב תרבות אירגונית המתייחסת לקוד הרגשי-התנהגותי של במסגרת העסק המשפחתי או המשפחה בעסק יכול לתרום רבות ליציבות העסק. עובדים ואוהבים.
newsletter-pos-business
אנא מלאו את הטופס וסמנו את הקטגוריות המעניינות אתכם